Uw webshop en de consumentenwetgeving

Sinds 13 juni 2014 geldt de nieuwe consumentenwet. De bestaande consumentenwetgeving is op verschillende punten aangepast. Deze wijzigingen zijn een gevolg van de Europese richtlijn betreffende consumentenrechten. 

Hieronder staan een aantal belangrijke wijzigingen met betrekking op webshops en online verkopen op een rij.

De bestelknop

Elke webshop eigenaar is verplicht om een bestelknop te gebruiken waarbij het duidelijk is dat wanneer er een bestelling wordt geplaatst dit ook een verplichting tot betaling inhoudt. De bestelknop speelt hier een belangrijke rol en moet duidelijk zijn: 'bestelling met betaal(ver)plicht(ing)'. Indien dit niet het geval is kan de consument altijd van de overeenkomst af. 

Verschillende termen zoals bijvoorbeeld 'verdergaan', 'bestelling afronden' of 'doorgaan' zijn vanaf heden niet meer toegestaan. 

 

Aangevinkte checkboxen

Bepaalde extra's of gerelateerde artikelen mag je pas verkopen na uitdrukkelijk toestemming van de consument. Hierdoor is het niet meer toegestaan om onderaan een bestellijst of winkelwagen reeds aangevinkte vakjes met extra artikelen of diensten te presenteren. Indien deze extra producten standaard toch aangevinkt staan en de consument deze zelf moet uitvinken krijgt deze het betreffende product gratis!

 

Presentatie van prijzen

Alle kosten moeten op een duidelijke manier worden weergegeven. Hieronder vallen dus ook de bijkomende verzendkosten. De consument mag niet voor verrassingen komen te staan. Ook mag u geen extra hoge kosten rekenen voor de diverse soorten betalingen. De kosten voor bijvoorbeeld betalen met acceptgiro of een iDeal betaling dienen altijd overeenkomstig te zijn met de door u gemaakte kosten. 

 

Wijziging van het herroepingsrecht

De termijn bij het herroepingsrecht is veranderd van 7 werkdagen na ontvangst naar 14 kalenderdagen. Binnen deze termijn kan de koper de koop eenzijdig ontbinden. Indien een bestelling uit meerdere producten bestaat gaat deze termijn pas in na levering van het laatste product. 

U als webshop eigenaar bent tevens verplicht een modelformulier op uw webwinkel aan te bieden. Dit formulier mag digitaal of printbaar zijn, maar altijd door de consument te gebruiken om aan te kunnen geven dat hij van de koop af wil zien. 

De consument heeft tevens het recht om de koop op een andere manier te ontbinden, zoals bijvoorbeeld per mail. 

Kosten die gemaakt worden voor het retourneren van de producten zijn voor de klant zelf, mits dit vooraf wordt vermeld. Anders zijn deze ook voor rekening van de webwinkel.  Een vervelend gevolg van het ontbreken van het formulier of retourinformatie is dat de klant een jaar retourrecht krijgt. Zorg dus dat deze informatie niet ontbreekt in uw online shop!